A Gazdasági Versenyhivatal („GVH”) az utóbbi években egyre nagyobb figyelmet fordít az általa sérülékenyebb fogyasztói csoportnak tekintett gyermekkorúakat célzó kereskedelmi kommunikációkra.
Ennek elsődleges oka, hogy a GVH gyermeket célzó reklámokra vonatkozó kutatást végzett, amely többek között feltárta, hogy a gyermekek kimagaslóan fogékonyak a televízió műsorok szünetében közzétett reklámokra, nem képesek kritikusan szemlélni azokat, és a reklámok sok esetben kihasználják a gyermekek gyűjtőszenvedélyét. Az online platformokon a gyermekek nagy része, annak ellenére jelen van, hogy az érintett platformok használata meghatározott életkor eléréséhez kötött, de az ellenőrizetlenség hiányában szabadon fogyasztják ezek tartalmát.
Tavaly három gyógyszeripari vállalat ellen, míg idén média ügynökségek ellen indult versenyfelügyeleti eljárás feltételezett jogsértés miatt. Két esetben a versenyfelügyeleti eljárás már a jogsértés megállapításával zárult, amely a költséges kötelezettség vállalások mellett 7 millió és 21 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetését jelentette a vállalkozások számára.
A lezárult ügyekben a GVH azt kifogásolta az elmarasztalt vállalkozások kereskedelmi kommunikációjában, hogy azok gyermekkorúakat közvetlenül szólítottak fel a reklámozott áru megvételére.
A GVH e körben vizsgálja, hogy gyermekkorúkat (14. életévüket be nem töltött személyeket) céloz, illetve ér-e el a kommunikációs eszköz, továbbá tartalmaz-e a reklám közvetlen felszólítást a termék megvételére, vagy arra, hogy szüleiket vagy más felnőtteket győzzenek meg, hogy vásárolja meg számukra a reklámozott árut.
Egy terméknek és a termék reklámjának a célcsoportja nem feltétlenül azonos, ám annak megítéléséhez, hogy egy kereskedelmi kommunikáció címzettje valóban gyermekkorú-e, figyelembe kell venni magát a terméket, továbbá a reklámeszközök formai és tartalmi elemeit, valamint a reklámozás csatornáit.
A kérdéses ügyekben a GVH a jogsértés megállapításánál következőket vette figyelembe:
A reklámok gyermekek általi észlelhetősége kapcsán a GVH a reklámozás csatornáit szigorúan vizsgálta és hangsúlyozta, hogy amennyiben a vállalkozások szándéka elsődlegesen a szülők megszólítása, akkor a csatornamixből kizárandók a gyermekek által is fogyasztott tartalmak.
A termék megszerzésére vonatkozó közvetlen felhívás kapcsán a GVH azt értékelte, hogy azonosítható-e olyan tartalom (elsősorban szöveges üzenet) a kereskedelmi kommunikációban, mely felszólítás, felhívás jellegű és a termék megszerzésére vonatkozik. E körben az eljáró versenytanács szerint a reklámokban elhangzó – és néhol írásbeli szöveggel alátámasztott „Rajzolj és világíts!”, „Szerezd meg mind!” „Most keresd…kulaccsal ” „Keresd… varázstörölközővel!”narrációk a termékek megszerzésére vonatkozó közvetlen felszólítást valósítottak meg, hiszen az adott kiegészítő ajándéktárgyak használata és megszerzése nem lehetséges a termékek megszerzése nélkül.
A korábbihoz képest szigorodó ellenőrzési gyakorlat égisze alatt a GVH a közelmúltban tájékoztatót adott ki a gyermekeknek szánt reklámokkal kapcsolatban. A tájékozató a vállalkozások jogszabálynak való megfelelőségét kívánja segíteni, de ezzel egyidejűleg minimális mércét is támaszt valamennyi kereskedelmi kommunikációval kapcsolatban és egyben jelzi, hogy a GVH óvó szemekkel figyeli a gyermeknek szánt reklámokat.
A fentiekben rögzített összefoglaló természetesen általános és tájékoztató jellegű, bővebb tájékoztatásért lépjen kapcsolatba velünk a lenti űrlapon.
Szakterületek: versenyjog és kereskedelmi kommunikáció, adatvédelem és munkajog, gyógyszerjog.